Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj

Undertecknad, Calle Eklund, har idag fått motta Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj, ett oerhört ärofyllt pris som delats ut årligen för insatser inom kulturvård sedan 1981. De skriver om det på sin webb, där det också finns en intervju. Det har även gått ut ett pressmeddelande.

På min systers Facebook går att läsa följande:

Med i motiveringen fanns att Calle är en representant för personer som utvecklar kulturmiljöarbetet på ett nytt och spännande sätt genom att tillgängliggöra resultatet av kulturhistoriskt arbete. Nu kan t ex turister och nyanlända med hjälp av QR-koder ta till sig av Hedemoras kulturarv ofta på sina egna språk. Calle gör en stor arbetsinsats i att engagera människor, organisera och fotodokumentera (han har laddat upp över 5000 bilder på Wikimedia Commons).

Calle själv betonar att arbetet gjorts med många andra, t ex alla som är aktiva i att skriva på Wikipedia om hembygd och lyfter aktiva inom hembygdsrörelsen. Vad är det som driver honom och gör att han passar för detta engagemang?
– Det är kul och jag är nyfiken, säger Calle.

En fantastisk insats, stort grattis!

Här kan en se prisutdelningen med hela motiveringen! (14,30 min in i inslaget). 
https://www.youtube.com/watch?v=pODBAY8wLtI&list=PLKrB8_QR_fyE_B0eZJObrd7_Vp09_cGR4&feature=player_embedded&index=9

image

Foto: Eva Fadeel (CC BY)


Foto: Eva Fadeel (CC BY)

One comment

  1. […] Det blev en spännande tid före jul. Jag (Calle) fick mottaga Hedemorablomman, då jag uppmärksammats för mitt arbete, inte minst då jag fick Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj. […]

Kommentera

