Lär dig själv och andra om Hedemora med Wikipedia, den fria encyklopedin

Texten i det blad jag [Calle Eklund] presenterade på Internationella caféet i Vasakyrkan, Hedemora 29 augusti 2013. I bladet ingick även ett foto på Hedemora järnvägsstation av Arild Vågen under cc-by-sa 3.0-licens, en QRpedia-kod till Wikipediaartikeln om Vasakyrkan samt ett foto på mig. Jag har i denna version anpassat mitt telefonnummer och min e-postadress för webbpublicering.

Hej! Vad glad jag är att du läser detta! Jag har några tankar om Hedemora, som du gärna få ta del av.

Hedemora och området runtomkring har många intressanta platser att besöka – men hur gör man för att människor ska upptäcka dem?

Jag vill berätta lite om Wikipedia, uppslagsverket på Internet som alla kan skriva i. Du kanske har hört talas om det? Wikipedia är gratis att använda och alla – även du – kan lägga till information. Vem som helst kan lägga till eller ta bort text, vilket gör att uppslagsverket bit för bit växer.

Wikipedia finns på nästan 300 språk. Vore det inte fantastiskt om man kunde läsa om Vasakyrkan på spanska, Teaterladan på ryska eller Hedemoras kända arkitekt Lars Israel Wahlman på somaliska?

Hedemora stadsbibliotek finns böcker om Hedemora som alla får låna, helt gratis. Sedan kan du själv eller med hjälp av någon skriva mycket eller lite om det du tycker är intressant.

Det finns också ett förslag om att sätta upp QR-koder på olika platser i Hedemora. Sådana koder kan läsas av en smartphone, med tillgång till Internet, och gör att man direkt i sin telefon kan läsa på Wikipedia om platsen. Om det finns en Wikipediaartikel på telefonens inställda språk kommer man direkt till den sidan.

Jag tror att detta kan vara framtiden, när såväl de som är födda här, har flyttat hit eller bara kommer som turister lätt kan få den information man vill ha om en plats.

 

Den 7 september kommer jag stå i Hedemoras kommunhus Tjädern mellan 10.00 och 16.00 för att visa hur det fungerar. 18.00 samma kväll kommer jag vara vid Stora torget och visa hur QR-koderna fungerar genom att gå en vandring i området runt torget. För den som istället vill prova själv kommer QR-koderna sitta uppe under hela kvällen.

Om du läser detta efter de inträffade händelserna, tveka inte att höra av dig till mig, eller stanna mig och prata om du träffar mig någonstans. Jag ser fram emot att träffa dig, få ett telefonsamtal eller ett mejl från dig.

Med vänlig hälsning Calle Eklund

Telefon: O73–O64 24 98
E-post: callee[snabel-a]mail.nu

Gå in på Wikipedia och lär dig mer: http://www.wikipedia.org
På svenska: http://sv.wikipedia.org
På engelska: http://en.wikipedia.org

Ta också gärna en titt på Projekt Hedemora, där vi hjälps åt att förbättra vad som står om Hedemora på Wikipedia: http://korta.nu/wikihedemora

Kommentera

